2012-05-23

Spara pengar och lär dig mer

Det kan tyckas knasigt men jag har många gånger funnit det vara tacksamt.

Jag vill tipsa om att skriva av de delarna i en bok som du funnit vara mest intressanta! Om du, precis som jag, lånar mängder av självhjälpsböcker på biblioteket, så är detta väldigt givande att göra!

Rent praktiskt går det till såhär:

1. Stryk under intressanta meningar eller kryssa vid bra stycken i låneboken, med en blyertspenna.
2. När du läst boken kan du sätta dig vid datorn och skriva av de intressantare delarna på ett dokument. Skriv då gärna luftigt, med tydliga mellanrum och gärna med pricklistor, mm.
3. När du är klar med att omanteckna det intressanta ur boken så kan du skriva ut pappret eller papprena. Dessa kan du ge till någon eller bara ha för att läsa själv (och anteckna på).
4. Om understrykningarna i boken är många bör du sudda. Om du bara antecknat litegrann i boken så stör det nog inte någon.
5. Tips! Om det är flera sidor av intressant information så kan du kopiera!
6. Lämna tillbaka boken.
Varför vill du då göra detta? Jo, för att...
  • Du slipper köpa en bok bara för att den innehåller några intressanta delar och därmed sparar du pengar! (Böckerna med visdomar och spännande fakta är ju så många!)
  • Dina lärdomar ur boken repeteras.
  • Du kan omformulera det i dina egna ord om du vill.
  • På anteckningarna har du sparat för dig viktiga citat och lärdomar.
  • Kanske har du tagit några övningar ur boken (som det ibland finns i självhjälpsböcker) som du nu får tid till att pröva på och analysera erfarenheter av.
  • Dina anteckningspapper får du kladda på så mycket du vill.
Om boken däremot är en favorit som är fylld av viktiga lärdomar... Tja, då är det nog bäst att köpa den för att få tillgång till din nyfunna underbara information!

Jag vill tipsa om en bok som har varit så viktig för mig att jag inte hade något annat val än att köpa den! Jag rekommenderar den till alla.
Den heter "Feel the Fear andDo it Anyway" och är skriven av Susan Jeffers.


Inlägget är skrivet den 26 januari 2012.
Hämtat från min Hälsa-blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar