2012-06-03

Mitt Qi gong är igång


Helgen den 26-27 maj gick jag på en helgkurs i Qi gong. 


Kursen varade från 9-16 två dagar i sträck. Även om det ingick mycket pauser och jag fick ha madrass där så var jag osäker på om jag skulle klara det. Men nu är jag verkligen glad att jag gick på kursen! Det var precis den fokuserade träning jag önskat, och nu har jag äntligen något att jobba med! 

Qi gong fungerar så att man måste göra det varje dag för att gradvis bygga upp sin Qi. Qi står för livskraft eller livsenergi. Desto mer Qi man har desto bättre läker kroppen och får sin fulla funktion. 

Det kändes så märkligt när jag var på denna kurs hur alla prata om vilka fysiska besvär de förlorat tack vare Qi gong. Ofta handlar det om att folk lyckas minska sina smärtor, vilket är just mitt mål. Det känns nästan som självklart att den här metoden kan läka eller åtminstone förbättra i princip vadsomhelst. Men då gäller det att ge ordentlig tid och fokus till träningen. Vilket passar perfekt för mig, för tid har jag. Så jag ser ingen anledning till att inte göra det här och ge det en ordentlig chans. 

Jag tänkte att jag ger det minimum 4 månader, där jag tränar åtminstone en halvtimme om dagen. Tyvärr behöver jag klara mig själv de första månaderna under sommaren. Men nu i starten får jag lite hjälp, för jag hade turen att det fanns två veckoträffar kvar innan sommarlovet börjar. Av någon anledning känner jag mig ovanligt trygg med mig själv, jag känner att jag kan klara av att göra det här. Detta är ett av mina projekt som inte ska fallera!

Den Qi gong-träning jag följer är av Zhineng Qigong, och det finns mycket information om dem på deras sida: http://www.zhinengqigong.eu/DefaultSe.aspx. Där kan ni också läsa en mängd historier om människor som lyckats bli bättre genom denna Qi gong.


"Den som tränar Qi gong tar ansvar för sin egna hälsa."

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar