2012-07-10

Plötsliga smärtor

Idag råkade jag vrida knäet lite fel vilket gjort att ledbanden dragits något. Sedan klockan 13.00 när jag gick i affären för att handla presenter till min pojkvän och pappa så har jag inte kunnat gå utan att halta eftersom mitt knä har smärtat hela dagen. Det är intressant hur lätt kroppen kommer igång när något litet händer.

Jag har nog haft ökade smärtor över hela kroppen idag, förutom ryggen. Ryggen har t o m varit starkare än vanligt, jag klarade vara i affären i 3,5 timmar. Samt göra qigong med gruppen (hemma hos mig) 1 timme senare. Däremot satt jag ner denna dag, för stå kunde jag minsann inte. Och huvud, mag-/bröstregion och tänder har varit svårare. Värken har dessutom gått hela vägen ut i armar och ben. På nåt vis har jag haft en rätt okej energi ändå, så smärtan har inte lyckats sänka mig helt.

Det är klurigt att berätta om sin smärta. Jag vill gärna dela med mig, men jag kan såklart inte skriva om alla dagar jag har. Det är nog inte helt lysande heller att skriva om hur man mår varenda gång man mår kasst, eller bra för den delen. Jag tänkte att jag skriver när jag tänker mer på det, och när jag har lust att skriva. Apropå det där med lusten till att skriva, så har den varit ganska låg. Jag tror det är tre saker som hindrar mig från att skriva av mig så mycket som jag egentligen vill: förvirring, låg energi och lätt prestationsångest. Nu vet jag det, nu kan jag hantera det. Trots att jag inte skriver med månader emellan känner jag ofta för att försöka staka ut allt det där kluttret jag har i mitt huvud. Jag är imponerad av dem som lyckas hela tiden. Särskilt dem med smärtor som lyckas skriva mycket, för det är ofta svårt att finna energin när man har ont mest hela tiden.

Nu har jag hittat en ny bloggare som skriver ganska enkla men intressanta inlägg om sitt liv med smärta. En ung tjej med fibromyalgi-diagnos. Hon heter Malin Enell. Det jag uppmärksammade mest idag var den välställda "frågan" som hon nämnde i ett blogginlägg (Knivhugg) om hur det kan komma sig att man får plötsliga intensiva smärtor ibland, helt utan förklaring, när man snarare brukar ha värksmärtor i kroppen. Jag brukar säga att det känns som att jag har minst 10 olika sorters smärtor. Det känns som att när kroppen väl blivit långvarigt smärtsam så hittar den alla möjliga sätt att göra ont på. Jag själv får då och då intensiv smärta kring bröstkorgen och ibland kring huden runt naveln. Märkligt, det är vad det är. Kroppen är svår att förstå sig på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar