2012-08-25

Affirmationer under natten

De senaste två veckorna har jag känt min ångest krypa fram. Jag har haft svårt med att utföra saker och det är bland annat därför som jag inte skrivit på bloggen den sista tiden. Också qigongen som jag gör 30 minuter varje dag har känts extra svår. Jag har nästan inte alls läst eller lagat ordentlig mat. Städningen utförde jag i små etapper efter vad jag klarade av att pusha mig till. Mycket planerat men lite gjort. 


Foto av Anna Ulmestrand
Igår när jag skulle lägga mig mådde jag alltså ganska dåligt. Jag hade ont och började tänka dåliga tankar, vilket gjorde det svårt för mig att somna. För att kontra det bestämde jag mig för att göra affirmationer. Affirmationer innebär att man säger positiva saker om sig själv som om det vore nuet. Om man upprepar de positiva orden tillräckligt länge för sig själv så får man också känslan av att det positiva är sant. Så mitt i nattmörkret låg jag och uttalade affirmationer. Jag sa saker som "jag är stark, jag är smart, jag tycker om att lära mig, min kropp mår bättre och bättre för var dag som går, jag är smärtfri".

Idag känner jag att mina natt-affirmationer har resulterat i mer energi. Och det känns underbart. Idag har jag bestämt mig att lägga undan min mobil och fokusera lite mer (bad min älskade inneboende att gömma mobilen). Att få undan min mobil är relevant eftersom jag nyligen skaffat en iPhone, och med alla applikationer, spel och speciellt Instagram så tar det lätt mycket av min tid. Idag ska jag läsa eller göra ingenting alls när jag ligger ner och vilar. 

Jag tipsar alltså. När du mår dåligt och börjar få negativa tankar: Gör affirmationer! Uttala högt på vilka sätt som du är bra, eller vill vara bra på.

Om du vill läsa mer om affirmationer tipsar jag om boken "What to say when you talk to yourself" skriven av Shad Helmstetter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar