2012-09-23

Mitt Romney, den klassiska republikanen

Jag har på flera platser funnit detta citat av Mitt Romney. Om detta citat är sant så säger det allt om den politiska riktning som Mitt Romney har. Ett vanligt misstag av republikaner och andra högerpolitiker är att tro att människor som har det svårt och behöver hjälp främst är människor som inte tagit ansvar för sitt liv. Det är en trångsynt och omänsklig syn, eftersom det helt enkelt saknar förståelse för de svårigheter som kan uppstå i en människas liv, såsom sjukdom, arbetslöshet och hemlöshet.

I detta citat ser vi att Romney drar alla över ett streck och  påstår att alla dem som inte är skattebetalare är människor som inte tar sitt ansvar (och därmed utnyttjar samhället). Det är en orealistisk syn på saken, eftersom människor är i olika delar av sitt liv. Exempelvis är det naturligt att studenter, svårt sjuka och pensionärer inte arbetar. Men Romney får det att låta som att 47 % av USA:s befolkning bara är lata människor med offermentalitet.

Sedan undrar jag. Varför ska människor inte ha rätt till mat, hem och vård Mitt Romney? Varför ska vi inte hjälpa dem som behöver hjälp när vi kan, och när det dessutom gör samhället bättre, mänskligare och starkare?

USA har ett lätt val framför sig anser jag. Obama har oerhört goda värderingar och han vet vad ett välfungerande samhälle behöver. Jag hoppas bara att amerikanerna ser detta, vilket jag också tror att de gör.




Enligt mig är detta det sista en
eventuell amerikansk president får säga.
USA är stort och har ett stort ansvar i miljöfrågan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar