2012-10-25

Min dag, HM:s "skandal" och den skadliga klädindustrin

Idag har jag volontärarbetat på Klotet. Mycket vila, uppe tre timmar, och sedan åter mycket vila! Jag har knappast haft en smärtfri dag, men det går iallafall. Ländryggen och nacken är värst. Tog en lång morgon eftersom jag inte riktigt lyckats sova ut inatt. Gick över till pojkvännens säng och gosade klockan 6 på morgonen. Väldigt mysigt. Låg kvar i den sängen till 9.30 (ganska sent för mig, men tyvärr har det börjat bli vanligare, förmodligen pga mörkret).

På volontären fick jag röra på mig nästan hela tiden idag. Packade upp och
klämde in varor i de redan ganska så fulla hyllorna.


Fick dessutom höra att HM kan ge så lite som en tredjedel av levnadslönen till arbetarna! Det innebär alltså att människor som arbetar 70 timmar i veckan ändå inte har råd till mat, hyra och andra grundläggande kostnader för att leva! Om det är en skandal vet jag dock inte, eftersom detta visste vi i princip redan. Dock tål det alltid att påminnas! 

Jag hittade en lista av klädbutiker som inte kräver levnadslön, utan endast minimilön som då oftast är så otillräcklig att arbetarna knappt har råd till mat.
Tyvärr känner vi igen namnen på de flesta av dem. Det är i princip de större Svenska klädbutikerna, såsom Lindex, HM, Åhlens, Carlings och Cubus. Nu undrar jag bara vilka butiker det är som faktiskt kräver levnadslön?


Det är tråkigt att höra hur långsamt utvecklingen går trots det att de flesta av oss i princip vet hur det ligger till för arbetarna. Varför ligger minimilönen fortfarande så långt under levnadslönen? En artikel om Kalla faktas dokumentär kring HM finns här.

Att bomull som är dagens vanligaste textil kräver ofantliga mängder vatten, är den förmodligen mest besprutade grödan och förstör jordar världen över nämns dock inte. Och det är ett annat stort problem kring dagens klädkonsumtion! Det är tydligen värt mycket mer än bara vår ekonomi att vara lite sparsamma på kläderna och inte shoppa loss så som vi fått lära oss att göra.  


Nu ska jag gå och tvinga mig själv till att göra min dagliga qigong. Godnatt!

3 kommentarer:

  1. Kul att du tittade in på min blogg och även har skrivit om samma sak som jag. Jättefin blogg som jag skall läsa igenom.

    Mvh
    Malin

    SvaraRadera
  2. Min bloggadress kom inte med.

    http://wiper.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! Tack, kul att du gillar min blogg! Tyckte också om din blogg och planerar kika in där lite då och då. =)

      Radera