2013-04-21

Böcker böcker

Ikväll vill jag tacka för att biblioteken finns! Så härligt det är att man kan gå till en plats, välja de böcker som intresserar en och bara låna hem hursomhelst. Utan att betala en krona kan man få tillgång till så mycket böcker och information! Tänk annars hur mycket pengar man behövt lägga på att skaffa fram alla dem böcker som intresserar en, eller så hade man inte läst alls lika mycket.

Jag föredrar verkliga böcker framför att läsa pdf-böcker på skärmen. Jag läser däremot sällan skönlitteratur. Av någon anledning känns det lite som att jag "slösar min tid" när jag gör det. Jag vill ofta läsa saker som är mer verklighetsrelaterat, jag vill lära mig om världen och mig själv när jag läser. 

Att inte läsa skönlitteratur är något som tagits upp som ett problem bland unga killar, som tydligen läser mindre än vad tjejerna gör. Vad det beror på tycker jag kan diskuteras (tänker bland annat på spel), men jag undrar också om detta automatiskt behöver vara något negativt. Kan det inte bara vara så att killarna läser mer av annat? Jag tycker det är intressant det här med problemformulering. Jag har nämligen märkt att vilka problem som finns är ofta olika beroende på vem man frågar. Jag tror på att ta upp fler problemformuleringar, så att man inte fastnar på att se saker för ensidigt.

 
Är det kvinnornas fel att pojkar inte läser eller skriver? 

DN - Pojkar läser bara om män läser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar